Odgovor:
Kod radnog vremena vrlo često se postavlja pitanje kako tretirati vrijeme na službenom putovanju. Važeći Zakon o radu, kao niti jedan raniji zakon, nije dao izravni odgovor na ovo pitanje. Međutim, spomenuto mišljenje ministarstva (ne znamo da li mislite na Ministarstvo rada i mirovinskog sustava ili Ministarstvo kulture), koje generalno kaže da službeni put nije radno vrijeme, ne držimo točnim, osobito što se takvo generalno tumačenje ne može dati baš za sve situacije službenog puta.
Istina, u praksi se službeno putovanje u pravilu ne računa u radno vrijeme, nego se uglavnom kompenzira financijskim nadoknadama (dnevnicama, naknadama za korištenje prihvatnog automobila u službene svrhe i sl.).
Umjesto toga, kod službenog puta u radno se vrijeme najčešće računa samo ono vrijeme puta koje je unutar radnikovog redovnog dnevnog rasporeda. Dulje od toga samo ako je radnik stvarno dulje radio u smislu da je obavljao baš svoje poslove ali na drugom mjestu, a ne i kada je putovao.
To je već samo po sebi proturječno, jer ako radnik krene na put npr. u 14 sati, radno vrijeme mu je do 16 sati, a on vozi do 18 sati, do 16 sati bi mu se priznalo u radno vrijeme a do 18 sati ne, iako je to potpuno ista situacija.
Nastavno, ako bi radnik kojemu je redovni raspored radnog vremena od 8 do 16 sati, npr. išao na službeni put iz Zagreba u Dubrovnik i krenuo u 8 sati, došao u Dubrovnik u 14 sati, radio do 19 sati i vratio se u 01 sat drugoga dana, u radno vrijeme računalo bi mu se vrijeme od 8 do 19 sati, a od 19 do 01 sat ne bi, čak niti kada bi radnik sam vozio (osim vozačima, kojima je to osnovni posao).
Isto tako bi se tumačilo i primjenjivalo u slučaju kada je radnik bio upućen na službeni put u nedjelju, da bi u ponedjeljak ujutro nešto obavio u drugom mjestu. Takav radnik je u nedjelju samo putovao, a nije radio svoj posao, no nije imao odmor na način da raspolaže svojim radnim vremenom.
Na ovaj način, ako se vrijeme putovanja koje je izvan redovnog radnikovog rasporeda ne računa u radno vrijeme moglo bi se od radnika tražiti da ponovno ide na isti put sutra, tj. svakoga dana, iako bi tada dnevno imao samo po sedam sati dnevnog odmora (kao u navedenom slučaju), ili još manje. Naime, teško je naći argumente da se vrijeme provedeno vozeći auto, ili vozeći se u autu ili autobusu, može smatrati vremenom odmora. Možemo zamisliti da radnik radi na poslovima kod kojih bi umor mogao vrlo nepovoljno utjecati (ozljeda ili šteta sebi ili drugima, pri čemu to ne moraju biti nikakvi posebno opasni poslovi). Pitanje, bi li se moglo radnika slati na takve putove, a da ne mu se ne osigura odmor od 12 sati nakon takvog puta.
Međutim, ako bi se radniku nakon puta dalo 12 sati odmora, a da mu se samo putovanje ne računa u radno vrijeme, pitanje je od čega mu se daje odmor, ako nije radio, ako putovanje nije radno vrijeme. Naime, Zakon ne poznaje neko srednje rješenje, ne poznaje neko vrijeme koje ne ulazi u radno vrijeme, ali nije niti odmor. Zakon poznaje samo ili radno vrijeme ili odmor. Prema tome, ako putovanje ne računamo u radno vrijeme dolazimo u situaciju da ili radniku ne dajemo odmor, makar nakon putovanja imao samo po 2 ili 3 sata slobodno između dva radna dana i tako moguće stalno, što je definitivno nedopustivo, ili pak da mu dajemo odmor od nečega što nije radno vrijeme, ako putovanje ne računamo u radno vrijeme.
Pri tome vrijeme službenog putovanja niti na koji način ne treba izjednačavati s vremenom putovanja pri dolasku na posao i odlasku s posla. Naime, kod redovnog dolaska i odlaska na posao i s posla, radnikova je odluka o tome gdje živi i gdje se zaposlio. A kod službenog puta o svemu, dakle i o trajanju puta i početku i završetku puta, odlučuje poslodavac, osim ako se radi o samostalnosti u određivanju radnog vremena, kada je to odgovarajuće prirodi posla koje radnik obavlja. Npr. radnik je terenski komercijalist i ima ugovor o samostalnom određivanju radnog vremena te si sam određuje kada će ići na put, koliko će put trajati i sl.
Naravno, kada govorimo o pitanju računa li se vrijeme službenog puta u radno vrijeme, mislimo isključivo na vrijeme putovanja, a ne i vrijeme kada radnik izbiva od kuće ali se može odmarati, npr. kada nakon završetka rada u Dubrovniku iz ranijeg primjera, tj. u 19 sati ide u hotel i odmara se. Tada se radnik i stvarno može odmarati makar nije kod svoje kuće.
S druge strane dvojbeno je može li se vrijeme dok radnik putuje svrstati u definiciju radnog vremena iz stavka 1. članka 60. Zakona: „.. odnosno u kojem je spreman (raspoloživ) obavljati poslove prema uputama poslodavca, na mjestu gdje se njegovi poslovi obavljaju ili drugom mjestu koje odredi poslodavac." Dakle, pitanje je da li možemo smatrati da je radnik raspoloživ obavljati poslove za vrijeme dok putuje, no u svakom slučaju jedno je nesporno - za to vrijeme radnik ne raspolaže svojim vremenom niti se ne odmara.
Stajalište da se vrijeme putovanja računa u radno vrijeme sigurno bi znatno otežalo organizaciju rada poslodavcima, ali s obzirom na navedene probleme, držimo ga ipak manje pogrešnim od tumačenja da se uopće ne računa u radno vrijeme.
Dakle, u radno vrijeme na službenom putu bi trebalo računati vrijeme kada radnik putuje, osobito ako sam vozi, te vrijeme kada stvarno radi. S druge strane, vrijeme kada je radnik završio put, odnosno posao, to nije radno vrijeme, neovisno što nije kod kuće.
U tome smislu ako radnik radi noću na službenom putu, to je radno vrijeme i treba mu se uvećano platiti, isto tako za rad nedjeljom i sl.
Pri tome, ako su takva putovanja rijetka, to ne bi trebalo stvarati poteškoće s organizacijom radnog vremena, jer ako radnik jednom godišnje ode na dan-dva na službeni put, to neće predstavljati problem za poslodavca da mu se vrijeme dok putuje računa u radno vrijeme.
Ako su pak takva putovanja česta ili uobičajena, postoji mogućnost da se urede iznimke od primjene odredbi o trajanju rada noćnog radnika, dnevnom i tjednom odmoru, pod uvjetom da je radniku osiguran zamjenski odmor, a sukladno odredbi članka 89. stavak 1. t. 1. i 4. Zakona: „1) ako je to neophodno zbog udaljenosti između mjesta rada radnika i njegovog prebivališta ili zbog udaljenosti između različitih mjesta rada radnika, 4) ako se radi o djelatnosti s izraženom promjenom intenziteta aktivnosti..."), što bi bitno olakšalo poslodavcima rješavanje ovog problema.
Isto tako, što je vjerujemo za Vas najbolje rješenje, ako se radi o radnicima za koje zbog posebnosti njihovih poslova radno vrijeme nije moguće mjeriti ili unaprijed odrediti ili ga radnik određuje samostalno, može se s tim radnicima ugovorili samostalnost u određivanju radnog vremena, a sukladno članku 88. st. 3. Zakona. U tome slučaju ne primjenjuju se odredbe Zakona o najdužem trajanju tjednog radnog vremena i razdoblju iz članka 66. stavka 8. Zakona, noćnom radu, te dnevnom i tjednom odmoru. Međutim, takvi ugovori obično imaju financijsku kompenzaciju budući se sva prava koja proizlaze iz duljeg radnog vremena, tj. prekovremenog rada, te druga uvećanja plaće vezana za radno vrijeme (noćni rad, rad nedjeljom i dr.) ne računaju. Stoga je pitanje, da li kao javna ustanova to možete radnicima ponuditi, jer teško je očekivati da bez toga netko hoće dobrovoljno potpisati takav ugovor o radu.