Odgovor:
Zakon o kriterijima za sudjelovanje u tripartitnim tijelima i reprezentativnosti za kolektivno pregovaranje (Narodne novine 82/12, ispravak 88/12, dalje: Zakon o reprezentativnosti) stupio je na osmog dana od dana objave u Narodnim novinama, tj. 28.07.2012.
Prijelaznim i završnim odredbama toga Zakona, tj. člankom 26. u vezi reprezentativnosti samo je u stavku 2. toga članka određeno da danom stupanja na snagu toga prestaje važiti članak 253. i članak 254. Zakona o radu (»Narodne novine«, br. 149/09. i 61/11.). Dakle, 28.07.2012. prestale su važite odredbe Zakona o radu koje su regulirale stranke kolektivog ugovora (čl. 253.) i odbor sindikata za kolektivno pregovaranje (čl. 254.).
Međutim, za koletkivne pregovore Zakonom o reprezentativnosti nije propisano nikakvo rješenje za prijelazno razdbolje, a kao što je to stavkom 3. članka 26. Zakona propisano za utvrđivanje udruga sindikata više razine u tripartitnim tiejlima, prema kojoj odredbi rješenje ministra nadležnog za rad o utvrđivanju udruga sindikata više razine koje ispunjavaju uvjete za zastupljenost u tripartitnim tijelima na nacionalnoj razini (»Narodne novine«, br. 55/09.) ostaje na snazi do utvrđivanja reprezentativnosti na temelju ovoga Zakona, a najduže šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Prema tome, Zakon o reprezentativnosti je stupio na snagu, odredbe članaka 253. i 254. Zakona o radu su dana 28.07.2012. prestale važiti, a nema prijelaznih odredaba koje bi propisivale prijelazno rješenje za ranije započete kolektivne pregovore koji još traju. Stoga se prema našem mišljenju sve mora rješavati prema novom Zakonu o kriterijima za sudjelovanje u tripartitnim tijelima i reprezentativnosti za kolektivno pregovaranje.
No, mišljena smo da takvo rješenje nije najbolje, nego da je možda trebalo propisati prijelazne odredbe prema kojima bi se kolektivni pregovori koji su započeli sukladno odredbama članka 253. i 254. Zakona o radu (Narodne novine 147/09, 61/11), trebali prema tim odredbama i završiti, ali najdulje u nekom propisanom roku (npr. tri mjeseca).
Međutim, takve prijelazne odredbe nema, pa se kao što je rečeno, i na prijegovore u tijeku treba primjeniti Zakon o kriterijima za sudjelovanje u tripartitnim tijelima i reprezentativnosti za kolektivno pregovaranje. Dakle, s pregovorima bi trebalo zastati i čekati na utvrđivanje reprezentativnosti prema tome Zakonu.
To znači da treba utvrditi reprezentativnost sindikata prema važećem Zakonu o reprezentativnosti.
Također, s obzirom da ste Vi poslodavac na kojeg se odnosi odredba članka 7. st. 5. Zakona o reprezentativnosti, trebali biste sukladno toj odredbi dobiti ovlast za pregovore od strane Vašeg nadležnog tijela utvrđenog statutom Grada.
Što se tiče promjene Statuta Grada, o tome ne možemo govoriti, to nije naše područje, ali držimo da u svakom statutu postoji rješenje za nadležnost za donošenje odluka koje nisu specificirane. Dakle, mislimo da nije nužno da u Statutu piše da neko tijelo daje ovlast za kolektivne pregovore, nego da tijelo koje je ovlašteno donositi takve i slične odluke i donese takvu odluku.
Mišljenja smo da bi kolektivni ugovor sklopljen protivno Zakonu o reprezentativnosti bio ništetan. Naime, jedan od razloga ništetnosti ugovora je ako je ugovor protivan izričitom zakonskim normama, a norme o utvrđivanju reprezentativnosti su izričite.
Dakle, preporučumo da zastanete s pregovorima i utvrditite reprezentativnost za pregovore sukladno Zakonu o reprezentativnosti.