U ovom radu analizira se pojam nelojalne konkurencije i nelojalnih radnji u radnom odnosu te njihova pravna regulativa u Republici Hrvatskoj. Navode se pravni izvori u Republici Hrvatskoj koji se odnose na zaštitu trgovaca i poslovnih subjekata od nepoštenog tržišnog natjecanja, s naglaskom na radnopravne odnose. Rad također ispituje moguće promjene u zakonodavstvu koje bi mogle doprinijeti učinkovitijem sprječavanju nelojalnih postupaka na tržištu.
Sažetak:
Nelojalnu konkurenciju (nepošteno trgovanje, nelojalna utakmica) predstavljaju nedopuštene radnje kojima jedan trgovac povrijeđuje dobre trgovačke običaje na štetu drugog trgovca. Radi se o jednom od modaliteta prava industrijskog vlasništva koji se u praksi sve više povlači u odnosu na druge zaštite prava industrijskog vlasništva uređene posebnim zakonima. Ipak se radi o bitnom modalitetu zaštite ovih nematerijalnih prava posebice u odnosu na neregistrirane znakove trgovaca u pravnom prometu, kao i o suprotnoj podupirućoj zaštiti registriranih prava (tvrtka, žig, dizajn i sl.).
Summary:
Unfair competition (unfair trading) is represented by illegal actions by which one trader violates good trade practices to the detriment of another trader. It is one of the modalities of industrial property rights, which in practice is increasingly withdrawn in relation to other protections of industrial property rights regulated by special laws. Nevertheless, it is an important modality of protection of these intangible rights, especially in relation to unregistered signs of traders in legal transactions, as well as the opposite supporting protection of registered rights (company, trademark, design, etc.).
Ključne riječi: nelojalna konkurencija, vrbovanje radnika, poslovna tajna
nasl. izv. prof. dr. sc. Dragan Zlatović, prof. struč. stud.
pročelnik Odjela upravnih studija Veleučilišta u Šibeniku
RADNO PRAVO 9/2024
UDK: 349.2: 347.776
Autor obrađuje evidenciju o radnicima i drugim osobama koje rade kod poslodavca, s posebnim naglaskom na problem čuvanja dokumentacije.
Sažetak:
Novi Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja evidencije o radnicima zaposlenim kod poslodavca (Narodne novine 55/24) u pogledu određivanja i čuvanja dokumentacije o radnicima predstavlja ozbiljno poboljšanje u odnosu na raniji Pravilnik (Narodne novine 73/17) budući se usklađuje s načelom ograničenja pohrane sadržanim u Općoj uredbi o zaštiti podataka, ali i Zakonom o radu, koji u članku 29. st. 5. propisuje da osobni podaci za čije čuvanje ne postoji pravni ili stvarni interes moraju se brisati ili na drugi način ukloniti.
Određivanje da se dokumentacija čuva šest godina, uz produženje u slučaju radnog spora, uz neke iznimke (dokumentacija o mirovinskom osiguranju) odnosno primjenu posebnih propisa, realan je rok čuvanja za sve što je potrebno, ali i dovoljno ograničen da bude sukladan načelu ograničene pohrane.
U Pravilniku postoje neke manjkavosti, a i neke nedovoljno jasne odredbe odnosno proturječnosti, osobito oko mogućnosti produljenja rokova čuvanja.
Međutim, ostaje pitanje primjene rokova čuvanja iz Pravilnika za dokumentaciju radnika koji su davno prestali raditi, u smislu obveze poslodavca da i na njih primjeni te rokove. Ministarstvo rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike lako i lakonski tumači da se rokovi odnose i na takvu staru dokumentaciju, što onako kako su naveli u svojem mišljenju upućuje na povratno djelovanje Pravilnika koji je podzakonski akt, što prema Ustavu RH nije moguće.
Summary:
The new Ordinance on the content and method of keeping records on workers employed by the employer (Official Gazette 55/24) regarding the determination and storage of documentation on employees represents a serious improvement compared to the earlier Ordinance (Official Gazette 73/17) since it is harmonized with the principle of storage limitations contained in the General Regulation on Data Protection, but also in the Labour Act, which in article 29, paragraph 5 stipulates that personal data for which there is no legal or real interest must be deleted or otherwise removed. Determining that documentation is kept for six years, with an extension in the event of a labour dispute, with some exceptions (documentation on pension insurance) or the application of special regulations, is a realistic retention period for everything that is necessary, but also limited enough to comply with the principle of limited storage.
Ključne riječi: Pravilnik, evidencija, javna i privatna isprava, dokumentacija, rokovi čuvanja
Krešimir Rožman, mag. iur.
"Radno pravo"
RADNO PRAVO 9/2024
UDK: 322:15
U članku se prezentiraju aktualni pokazatelji o ozljedama na radu, smrtnim ozljedama i preminulima na radu, izostancima s rada zbog bolesti i ozljeda na radu, kadrovskim resursima u području inspekcije zaštite na radu i pružanju usluge medicine rada, te se predlažu odgovarajuće mjere prevencije u cilju unapređivanja sigurnosti i zdravlja na radu.
Sažetak:
Statistički podaci o ozljedama na radu, smrtnim događajima na radu i bolovanjima ključni su za procjenu u kojoj su mjeri radnici zaštićeni od opasnosti i rizika povezanih s radom. Kada se mjere u određenom vremenskom razdoblju, podaci mogu otkriti napredak ili pogoršanje sigurnosti i zdravlja na radu, a time i ukazati na učinkovitost preventivnih mjera.
Rad ima ključnu ulogu u zdravlju zbog specifičnih čimbenika na radnom mjestu koji mogu dovesti do ozljeda ili profesionalnih bolesti, bolesti povezanih s radom ili dugoročnih posljedica za zdravlje. Zaštita zdravlja radnika znači predanost sprječavanju mogućih rizika od ozljeda ili oštećenja zdravlja; uvođenje preventivnih zdravstvenih pregleda i raspoređivanje radnika na poslove koji odgovaraju njihovu zdravstvenom stanju.
Primarni je zadatak omogućiti održiv rad, očuvanje radne sposobnosti i zdravo starenje radnika od početka do završetka zakonom utvrđenog radnog vijeka.
U ovom preglednom članku prikazane su ozljede na radu u Republici Hrvatskoj koje su se dogodile u prošloj godini, s pokazateljima trendova unatrag nekoliko godina, zatim smrtni događaji na radu, bolesti i spriječenost za rad, kadrovski resursi u području inspekcije zaštite na radu i medicine rada, komentari, zaključci i prijedlozi autora za poboljšanje i unapređivnja prevencije u području sigurnosti i zdravlja na radu.
Summary:
Statistics on work-related injuries, work-related fatalities and sick leave are key to assessing the extent to which workers are protected from work-related hazards and risks. When measured over a period of time, the data can reveal progress or deterioration in occupational safety and health, and thus indicate the effectiveness of preventive measures.
Work plays a key role in health because of specific factors in the workplace that can lead to injuries or occupational diseases, work-related diseases or long-term health consequences. Protecting workers' health means a commitment to preventing possible risks of injury or damage to health; introduction of preventive health examinations and assignment of workers to jobs that correspond to their state of health.
The primary task is to enable sustainable work, preservation of work ability and healthy aging of workers from the beginning to the end of the legally established working life.
Ključne riječi: ozljede na radu, zdravlje na radu, inspekcija zaštite na radu, medicina rada, mjere prevencije
mr. sig. Vitomir Begović
konzultant
RADNO PRAVO 9/2024
UDK: 331.45
U članku će se pojasniti utjecaj načela asimilacije činjenica i načela zbrajanja razdoblja osiguranja, a do čije primjene dolazi u slučajevima u kojima postoji prekogranični element koji uključuje najmanje dvije države članice Europske unije, države Europskog gospodarskog prostora (Norveška, Lihtenštajn i Island), Švicarske Konfederacije ili Ujedinjene Kraljevine Velike Britanije i Sjeverne Irske.
Sažetak:
Sukladno načelu asimilacije činjenica određenim člankom 5. Uredbe 883/2004, ako se na temelju zakonodavstva nadležne države članice, pravni učinci pripisuju pojavi određenih činjenica ili događaja, ista država članica uzima u obzir slične činjenice ili događaje koji nastanu u bilo kojoj državi članici, kao da su nastali na njezinom vlastitom području. Zbog primjene istog načela, kod odlučivanja o pravu na naknadu plaće u slučaju privremene nesposobnosti za rad zbog bolesti ili drugih okolnosti utvrđenih Zakonom o obveznom zdravstvenom osiguranju, određene činjenice koje su se dogodile u drugoj državi članici uzet će se u obzir kao da su nastale u Republici Hrvatskoj.
Summary:
Pursuant to the principle of assimilation of facts specified in article 5 of Regulation 883/2004, if, based on the legislation of the competent Member State, legal effects are attributed to the occurrence of certain facts or events, the same Member State takes into account similar facts or events that occur in any Member State, as that they originated on her own territory. Due to the application of the same principle, when deciding on the right to salary compensation in case of temporary incapacity for work due to illness or other circumstances established by the Act on Mandatory Health Insurance, certain facts that occurred in another member state will be taken into account as if they occurred in Republic of Croatia.
Ključne riječi: načelo asimilacije činjenica, načelo zbrajanja razdoblja, Uredba 883/2004
mr. Renata Turčinov, dipl. iur.
Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje
RADNO PRAVO 9/2024
UDK: 364.32
U članku autor analizira strategije upravljanja promjenama u poslovnim organizacijama. Polazi od pojašnjenja što su promjene, navodi modele za njihovo provođenje, te ističe nužnost motiviranja i uključivanja radnika u postupak promjena. Također, naglašava važnost snažnog vodstva i učinkovite komunikacije koja podržava uvođenje promjena.
Sažetak:
Upravljanje promjenama u organizacijama postalo je presudno u modernom poslovnom okruženju. Iako promjene donose mogućnosti, one su također praćene velikim izazovima. Razlog leži u fragmentiranom pristupu menadžera koji skreću fokus s osnovnih ciljeva. Učinkovito upravljanje promjenama zahtijeva duboko razumijevanje postupka, kao i snažno vodstvo s jasnom vizijom i strategijom. Ključni segmenti uključuju razvoj održivih vrijednosti, motiviranost radnika te stvaranje organizacijske kulture koja podržava promjene. Uspjeh ovisi o integraciji promjena u poslovne procese, uključivanju radnika i učinkovitoj komunikaciji.
Summary:
Change management in organizations has become crucial in the modern business environment. Although changes bring opportunities, they are also accompanied by great challenges. The reason lies in the fragmented approach of managers who divert the focus from the basic goals. Effective change management requires a deep understanding of the process, as well as strong leadership with a clear vision and strategy. Key segments include the development of sustainable values, employee motivation and the creation of an organizational culture that supports change. Success depends on the integration of changes in business processes, employee involvement and effective communication.
Ključne riječi: upravljanje promjenama, komunikacija, vizija, uključenost radnika
Željko Verunica, dipl. iur.
RADNO PRAVO 9/2024
UDK: 005.41
Navedenim člankom prikazujemo najznačajnije promjene koje donosi novi Pravilnik o pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima koji je objavljen u Narodnim novinama broj 85/2024. time da se isti primjenjuje počevši od 20. srpnja 2024. godine.
Sažetak:
Na temelju članka 99. stavka 11. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (»Narodne novine«, broj 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17, 68/18, 98/19, 64/20, 151/22 i 156/23) i članka 9. stavka 4. Zakona o osobnoj asistenciji (»Narodne novine«, broj 71/23), Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih Republike Hrvatske kao nadležno tijelo državne uprave za područje predškolskog odgoja, osnovnoškolskog i srednjoškolskog odgoja i obrazovanja u zemlji i inozemstvu provelo je u vremenskom periodu od 12. ožujka do 11. travnja 2024. godine javno savjetovanje o prijedlogu novog Pravilnika o pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima.
Stoga je nužno istaknuti bitne promjene koje donosi navedeni Pravilnik, jer se radi o propisu koji direktno utječe na obavljanje poslova i radnih zadataka navedene kategorije osoba u odgojno-obrazovnim institucijama u Republici Hrvatskoj (dječji vrtići, osnovne škole, srednje strukovne škole, gimnazije, umjetničke i glazbene škole itd.).
Naime, ovim Pravilnikom o pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima koji je stupio na snagu nakon više od 3 mjeseca od završetka javnog savjetovanja uređen je način i sadržaj osposobljava¬nja i obavljanja poslova pomoćnika u nastavi i stručnih komunika¬cijskih posrednika, te druga pitanja značajna za pružanje potpore tijekom odgojno-obrazovnoga procesa.
Summary:
On the basis of article 99, paragraph 11 of the Act on Education in Primary and Secondary Schools ("Official Gazette", No. 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16 /12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17, 68/18, 98/19, 64/20, 151/22 and 156/23) and article 9, paragraph 4. of the Act on Personal Assistance ("Narodne novine", number 71/23), the Ministry of Science, Education and Youth of the Republic of Croatia, as the competent body of the state administration in the field of preschool education, primary and secondary school education and education in the country and abroad, spent a period of time from March 12 to April 11, 2024, public consultation on the proposal of the new Ordinance on teaching assistants and professional communication intermediaries. Therefore, it is necessary to point out the important changes introduced by the aforementioned Ordinance, because it is a regulation that directly affects the performance of work and work tasks of the aforementioned category of persons in educational institutions in the Republic of Croatia (kindergartens, elementary schools, secondary vocational schools, gymnasiums, art schools and music schools, etc.).
Ključne riječi: pomoćnici u nastavi, stručni komunikacijski posrednici, osposobljavanje
Alan Vajda, mag. iur.
RADNO PRAVO 9/2024
UDK: 341.43