Časopis Radno PRAVO - Broj: 05/14 (Svibanj 2014.)

Tema broja:

INSTITUT RADA NA DALJINU PREMA MEĐUNARODNIM STANDARDIMA I HRVATSKOM ZAKONODAVSTVU (TELEWORK)

Vesna Šiklić Odak

Autorica se u ovom radu bavi institutom rada na daljinu, rada koji je odvojen od mjesta rada poslodavca prema pravilima i preporukama Međunarodne organizacije rada, te se u radu prikazuje normativno rješenje toga pitanja kroz odredbe Zakona o radu, posebnih zakona i propisa i pravne stečevine Europske unije, posebno Okvirnog sporazuma o radu na daljinu. Ujedno se naglasak stavlja na normativno rješavanje pitanje rada na daljinu u postizanju cilja fleksibilizacije radnih odnosa najavljenog u novom Prijedlogu Zakona o radu i Konačnom prijedlogu Zakona o zaštiti na radu.

SAŽETAK

U ovom se radu pojašnjava institut rada na izdvojenom mjestu ili rada na daljinu (telework) koji predstavlja složen i atipični oblik rada, a koji s jedne strane omogućuje radnicima obavljanje cijelog ili znatnog djela posla kod kuće odnosno s mjesta koji je fizički odijeljen od lokacije poslodavca te s druge strane poslodavcu omogućuje uštede na infrastrukturi u njegovom uredu na radnom mjestu. Institut rada na daljinu nužno je normativno doraditi i poboljšati odnosno donijeti izmjene i dopune sadašnjih zakonskih rješenja posebno zbog fleksibilizacije radnih odnosa, jer takav rad poslodavcima pruža mogućnost biranja između većeg broja potencijalnih radnika i pruža im znatne uštede u sve većim troškovima kupnje ili iznajmljivanja, te održavanja poslovnog prostora, kao i u troškovima javnog prijevoza do radnog mjesta. Pri tome poboljšava se kakvoća usluga, prevladavaju se vremenske zone te se motivira radnika (rad u vlastitom domu) i poboljšavaju mogućnosti zapošljavanja za osobe s invaliditetom na tržištu rada.

Ključne riječi: rad na daljinu, oblik organizacije rada, oprema, zaštita na radu, dobrovoljni karakter, okvirni sporazum, Prijedlog zakona o radu, Konačni prijedlog zakona o zaštiti na radu

Abstract
This paper clarifies the work on a separate location or remotely jobs (Telework) which is a complex and atypical form of work. On one hand, it allows workers to perform a total or a substantial part of job at home or from a place that is physically separated from the location of the employer. On the other hand, it enables the employer savings on infrastructure in the office space. The legal stipulation of the telework is necessary to amend and improve. It means acceptance and amendment of existing legal solutions specifically due to the need of greater flexibility of labour relations. Such a work gives employers the option of choosing between a large number of potential employees and provides them with substantial savings in the increasing costs of buying, renting and maintenance of the office space as well as the cost of public transport to and from the workplace. In doing so it improves the quality of services, mitigates the problems of time zones, motivates workers by working in one's own home and enhances employment opportunities for persons with disabilities in the labour market.

Vesna Šiklić Odak

Radno pravo 05/2014

UDK 349.22:004

Pretplata
Časopis Radno PRAVO broj: 05/14 - ostali članci

Dr. sc. Ivan Kaladić

O PRESTANKU UGOVORA O RADU NA ODREĐENO VRIJEME ZA VRIJEME SLUŽENJA VOJNOG ROKA-KOMENTAR SUDSKE ODLUKE

Autor u ovom stručnom radu analizira slučaj iz sudske prakse u kojem se pojavilo sporno pravno pitanje-prestaje li ugovor o radu sklopljen na određeno vrijeme koje istječe za vrijeme služenja vojnog roka.

SAŽETAK:
U članku se analizira slučaj iz sudske prakse u kojem se pojavilo sporno pravno pitanje-prestaje li ugovor o radu sklopljen na određeno vrijeme koje istječe za vrijeme služenja vojnog roka radnika te se iznose razlozi koji opravdavaju zaključak, da služenje vojnog roka ne sprječava prestanak ugovora o radu na određeno vrijeme.

Ključne riječi: ugovor o radu na određeno vrijeme, prestanak ugovora o radu na određeno vrijeme, služenje vojnog roka, mirovanje prava i obveza iz radnog odnosa za vrijeme služenja vojnog roka

Abstract
This paper analyses the case of jurisprudence in which a contentious legal issue appeared -whether the fixed term employment contract is terminated upon a conscription of a worker for a military service. Furthermore, it is considered whether the given reasons justify the conclusion that military service does not prevent the termination of the fixed term employment contract.

Dr. sc. Ivan Kaladić
Sudac Vrhovnog suda RH u mirovini

Radno pravo 05/2014

UDK 349.22

Krešimir Rožman

U OČEKIVANJU NOVOG ZAKONA O RADU ? PROBLEM PRIMJENE VAŽEĆEG ZAKONA O RADU TE DRUGI ČINITELJI KOJI UTJEČU NA RADNE ODNOSE

U očekivanju donošenja novog Zakona o radu, autor obrađuje problem primjene postojećeg Zakona, te druge činitelje – propise, praksu i drugo što osim samog Zakona o radu utječu na radne odnose, odnosno stanje radnih prava, a ujedno i na poštivanje i primjenu Zakona o radu i drugih propisa.

Sažetak:
Osim Zakona o radu postoji niz propisa i izvora prava te drugih činitelja koji utječu na radne odnose, odnosno stanje radnih prava, a ujedno i na poštivanje i primjenu Zakona o radu te drugih propisa.
Stoga mislim da ne treba imati prevelika očekivanja od Zakona o radu, čije se donošenje upravo očekuje, ako se sve druge okolnosti koje utječu na radne odnose ne riješe. I nakon donošenja novog Zakona o radu, ako se ništa druga ne izmijeni, problem kršenja Zakona o radu će ostati, odnosno i dalje će ostati brojni drugi problemi koji utječu na radne odnose i primjenu Zakona. Možda će fleksibilizacija radnog vremena nešto olakšati organizaciju rada poslodavaca, ali da li će to predstavljati ukupno poboljšanje Zakona teško je reći, jer Zakon nužno treba gledati u međuzavisnosti poslodavaca, radnika, ali i države koja tu ima i te kakve interese.
U svakom slučaju nužno je osigurati cjelovitu primjenu, nadzor i zaštitu, i to efikasnu zaštitu kako u jedinstvenosti tumačenja i primjene tako i u brzini sudske i druge zaštite.

Ključne riječi: Zakon o radu, primjene, kršenje, drugi propisi, radni odnosi

Abstract
In addition to the Labour Law there are a number of regulations and legal sources, and other factors that affect labour relations, and the state of labour rights. They also influence the respect and implementation of the Labour Law and other regulations. Thus, the author believes that one should not have too high expectations of the Labour Law , whose adoption is anticipated soon, if all other factors that affect labour relations are not resolved. Even after the adoption of the new Labour Law, if nothing else is changed, the problem of Labour Law violations will remain. Also, many other problems that affect labour relations and the implementation of the Law will persist. Acceptance of the more flexible working hours may enable employers in an easier organization of a labour. However, it is hard to say whether it will be a total improvement because the Law should be seen in mutual interdependence of employers, workers, but also and state that has significant interests.
In any case, there is a need to ensure the full implementation, monitoring and and effective protection in the uniformity of interpretation and application as well as in judicial and other protections.

Krešimir Rožman
Urednik „Radnog prava"

Radno pravo 05/2014

UDK 349.2

 

Dr. sc. Ante Vuković, Dr. sc. Dejan Bodul

ČUVA LI ZAKON O FINANCIJSKOM POSLOVANJU I PREDSTEČAJNOJ NAGODBI RADNA MJESTA?

Autori u ovom stručnom radu ima za cilj analizirati Zakon o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi s aspekta očuvanja radnih mjesta.

Sažetak:
U tržišnom gospodarstvu mogu opstati subjekti koji su uspješni u poslovanju. Ako se poslovni subjekt ne može izboriti sa zahtjevima tržišta, on najčešće pokreće postupak likvidacijskog stečaja odnosno restrukturiranja (prijenosni stečajni plan i predstečajna nagodba). Financijske teškoće, a posebno prestanak trgovačkog subjekta pogađaju široki krug osoba. Iako posljedice financijskih teškoća gospodarskog subjekta mogu negativno utjecati na sve kategorije subjekata, najviše su pogođeni radnici. Suština Zakona o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi (NN, br. 108/12., 144/12., 81/13. i 112/13. – dalje: ZFPPN), barem prema riječima predlagača zakona, je primarno očuvanje poslovanja stečajnog dužnik, a podredno i radnih mjesta. Ovaj rad ima za cilj analizirati takvo uređenje, ali i praktičnu primjenu ZFPPN na (o)čuvanje radnih mjesta.

Ključne riječi: Stečajni zakon, ZFPPN, radnik

Abstract

In a market economy subjects who are successful in business can survive. If an entity cannot cope with the demands of the market, it usually starts the process of liquidation bankruptcy or restructuring (a transferable reorganization plan and pre-bankruptcy settlement). Financial difficulties, and in particular the cessation of the economic entity activity, affect a wide range of people. Although the consequences of financial difficulties of the economic entity could adversely affect all categories of subjects, workers are mostly affected. The essence of the Law on financial transactions and pre-bankruptcy settlement (OG. 108/12, 144/12, 81/13 and 112/13), at least according to the bill, is oriented primarily to the preservation of the business of the debtor and secondarily to preservation of jobs. This paper aims to analyse such an arrangement, but also the practical application of the Law on financial transactions and pre-bankruptcy settlement on the preservation of jobs.

Dr. sc. Ante Vuković
Stečajni upravitelj
Dr. sc. Dejan Bodul
Asistent, Katedra za građansko postupovno pravo, Pravni fakultet Sveučilišta u Rijeci

Radno pravo 05/2014

UDK 349.22-056.2


Lidija Hrastić-Novak

NOVI ZAKON O PROFESIONALNOJ REHABILITACIJI I ZAPOŠLJAVANJU OSOBA S INVALIDITETOM S OSVRTOM NA PRAVA I OBVEZE POSLODAVACA

U članku autorica obrađuje novi Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom, te podzakonske akte donesene temeljem toga Zakona. Daje posebni osvrt na prava i obveze poslodavaca.

SAŽETAK:
Dana 1.siječnja 2014.gdine na snagu je stupio novi Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom. Zakonom se reguliraju prava osoba s invaliditetom na profesionalnu rehabilitaciju, kao i definiraju mjere i poticaji za njihovo zapošljavanje. Odredbe Zakona precizno, do u detalje, utvrđuju i razrađuje pet pravilnika.

Ključne riječi: Zakon, Pravilnik, osobe s invaliditetom, poslodavac, kvota, „zamjenska kvota", očevidnik, poticaji

Abstract
At the beginning of 2014 a new Law on professional rehabilitation and employment of disabled persons came to force. It regulates the rights of disabled persons for professional rehabilitation, as well as defines the measures and incentives for their employment. The stipulations of the Law are defined in detail by the five Books of rules.

Lidija Hrastić-Novak
Privremena ravnateljica
Zavoda za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju
i zapošljavanje osoba s invaliditetom

Radno pravo 05/2014

UDK 349.22-056.2

Prof.dr.sc.Marinko Đ.Učur

OBAVLJANJE DJELATNOSTI ZAPOŠLJAVANJA I AKTIVNO TRAŽENJE POSLA

U članku autorica obrađuje novi Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom, te podzakonske akte donesene temeljem toga Zakona. Daje posebni osvrt na prava i obveze poslodavaca.

SAŽETAK:
Dana 1.siječnja 2014.gdine na snagu je stupio novi Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom. Zakonom se reguliraju prava osoba s invaliditetom na profesionalnu rehabilitaciju, kao i definiraju mjere i poticaji za njihovo zapošljavanje. Odredbe Zakona precizno, do u detalje, utvrđuju i razrađuje pet pravilnika.
Ključne riječi: Zakon, Pravilnik, osobe s invaliditetom, poslodavac, kvota, „zamjenska kvota", očevidnik, poticaji

Abstract
On the basis of the authority of the Act on Employment Mediation and Unemployment (OG. 80/08; 121/10; 25/12 and 153/13), the Minister of Labour issued (among others) two implementing Books of rules. These are the Rules of active job search and availability for work (OG. 2/14), in force from April 14, 2014 and Regulations for carrying out activities related to employment (OG. 8/14), in force from January 30, 2014.
This paper lists the entities and relationships in connection with an active job search and availability for work and performing activities related to employment.

Prof.dr.sc.Marinko Đ.Učur
znanstveni savjetnik iz Rijeke

Radno pravo 05/2014

UDK 331.5.024.5

Nataša Novaković

PREGLED PRIJEDLOGA ZAKONA O POTPORAMA ZA OČUVANJE RADNIH MJESTA

U članku se obrađuje prijedlog Zakona o potporama za očuvanje radnih mjesta, kojega je Vlada RH uputila u saborsku proceduru u prvo čitanje.

Sažetak:
Vlada RH je u saborsku proceduru uputila je u prvo čitanje prijedlog Zakona o potporama za očuvanje radnih mjesta. Hrvatska već petu godinu zaredom bilježi smanjenje stope zaposlenosti i rast stope i broja nezaposlenih. Razlog za predlaganje ovoga Zakona je stanje nezaposlenosti u Republici Hrvatskoj, gdje se stopa nezaposlenosti povećala se s 15,9% u 2012. na 17,2% u 2013. godini i to kod svih spolnih i dobnih skupina. Pri tome velik broj novo prijavljenih osoba u evidenciju nezaposlenih ušao je izravno iz prekinutog radnog odnosa, odnosno zbog otkaza ugovora o radu koji su bili poslovno uvjetovani, uključeni u programe zbrinjavanja viška ili uzrokovani otvaranjem stečajnih postupaka, a što je s jedne strane pokazatelj da daljnje gospodarske krize, a s druge strane takva situacija dodatno je opteretila troškove Državnog proračuna koji opet puni gospodarstvo.

Ključne riječi: potpore za očuvanje radnih mjesta, stopa nezaposlenosti, skraćivanje radnog vremena, osposobljavanje i obrazovanje

Abstract
The Government sent to the Parliament to the first reading the Draft of the Law on aid to preserve jobs. Croatia for five consecutive year records a decrease in the employment rate and the growth of the rate and the number of unemployed. The reason for proposing this Act is unfavourable unemployment situation in the Republic of Croatia. Unemployment rate increased from 15.9% in the 2012 to 17.2% in the 2013 year, while increased unemployment is recorded by all gender and age groups. A large number of newly registered unemployed persons came into the unemployment records directly from cessation of employment or the termination of employment contracts that were due to business reasons. They are included in redundancy programmes or became unemployed because of insolvency proceedings. That is an indication of the current economic crisis and it is an additional burden on the expenditures from the State budget.

Nataša Novaković
Hrvatska udruga poslodavaca

Radno pravo 05/2014

UDK 364-053.9

Mr. sc. Zorislav Kaleb

ZABRANA POVEĆANJA PLAĆE PO OSNOVI OSTVARENIH GODINA RADNOG STAŽA U JAVIM I DRŽAVNIM SLUŽBAMA

Autor daje prikaz Zakona o uskrati prava na uvećanje plaće po osnovi ostvarenih godina radnog staža, s kritičkim osvrtom na pitanje opravdanosti i utemeljenosti takvog Zakona.

Sažetak:
Zakonom o uskrati prava na uvećanje plaće po osnovi ostvarenih godina radnog staža (NN br. 41/14), koji je u primjeni od 1. travnja 2014. uskraćuje se pravo na uvećanje plaće po osnovi ostvarenih godina radnog staža, koje je kolektivnim ugovorima ugovoreno u visini od 4, 8 i 10 posto. Zakon se odnosi na zaposlene u državnim i javnim službama kao uvećanje koeficijenta složenosti poslova radnog mjesta ili kao uvećanje osnovice za izračun plaće ili kao uvećanje plaće izračunate kao umnožak osnovne plaće i dodataka s osnova uvjeta rada, a nakon ostvarenih 20, 30 i 35 godina radnog staža. Zakon se zasada primjenjuje samo na razdoblje od 1. travnja 2014. do 31. prosinca 2014. no vjerojatno će se u prosincu 2014. izmjenom Zakona produžiti njegovo djelovanje i na čitavu 2015. g. Zakonom je isključena primjena odredbe članka 7. stavka 3. Zakona o radu te se time za uskraćena materijalna prava, isključuje primjena za radnika najpovoljnijeg prava utvrđenog Zakonom o radu.

Ključne riječi: uskrata prava, povećanje plaće za godine radnog staža, javne i državne službe

Abstract
The Law on the Denial of the Right to an Increase in Salary Based on Actual Years of Service (OG. 41/14) has been in force since 1 April of 2014. It denies the right to an increase in salary based on actual years of service, in amounts of 4, 8 and 10 percent, stipulated by collective agreements. The Law applies to all employees of state and public services through an increasing coefficient that takes into account the complexity of work or an enlargement of the basis for the calculation of wages or salaries calculated by multiplying of the basic salary and allowances on the basis of working conditions. It was realised after 20, 30 and 35 years of service. The Law now applies only to the period from April 1, 2014 to December 31, 2014. It is likely that it will be extended to the following year. The Law excludes the application of Article 7, Paragraph 3 of the Labour Law. In that way it deprives substantial employee's rights and omits the application of the most favourable right for workers stipulated in the Labour Law.

Mr. sc. Zorislav Kaleb
sudac mentor Općinskog kaznenog suda u Zagrebu

Radno pravo 05/2014

UDK 349.232

Sandra Vajda

NOVI PRAVILNIK O STALNIM SUDSKIM VJEŠTACIMA U REPUBLICI HRVATSKOJ

Navedenim stručnim radom autor obrađuje problematiku u svezi propisanih uvjeta za rad stalnih sudskih vještaka u Republici Hrvatskoj što je propisano odredbama novog Pravilnika o stalnim sudskim vještacima koji se primjenjuje počevši od 3. travnja 2014. godine.

Sažetak:
Navedenim stručnim radom prikazujemo uvjete za rad stalnih sudskih vještaka u Republici Hrvatskoj temeljem novog Pravilnika o stalnim sudskim vještacima (NN 38/14) kojime se pobliže reguliraju uvjeti i postupak imenovanja, prava i dužnosti te visina nagrade i naknade troškova za rad stalnih sudskih vještaka u Republici Hrvatskoj.

Ključne riječi: Stalni sudski vještak, postupak vještačenja, uvjeti za imenovanje, ponovno imenovanje, razrješenje, uvjeti za osiguranje od profesionalne odgovornosti stalnih sudskih vještaka, stručna obuka, elektronski registar stalnih sudskih vještaka.

Abstract
This professional paper presents the conditions for the work of permanent court experts in the Republic of Croatia on the basis of the new Ordinance on permanent court experts (OG. 38/14), which regulates the conditions and procedure for the appointment, rights and duties as well as the amount of remuneration and reimbursement of expenses for the operation of permanent court experts in the Republic of Croatia.

Sandra Vajda

Radno pravo 05/2014

UDK 347.948